Интервю с председателя на ХоРеКа Асоциацията в България
ХОРЕКА секторът носи своята социална отговорност:
г-н Георги Георгиев, председател на Националната асоциация ХоРеКа в България с равносметка за силното представяне на индустрията в отминалото изложение и за перспективите пред бранша в започващия зимен туристически сезон. В началото на ноември Интер Експо Център – София, концентрира срещи и демонстрации на нови продукти и услуги в сферите на храните, напитките, хотелското и ресторантьорското оборудване. 12-ото издание на СИХРЕ (над 63 директни изложители) се проведе паралелно с международните изложби МЕСОМАНИЯ, СВЕТЪТ НА МЛЯКОТО, БУЛПЕК, САЛОН НА ВИНОТО и ИНТЕРФУД & ДРИНК (240 директни изложители). За развитието на сектора, за добрите практики и решения разговаряме с председател на ХоРеКа Асоциацията в България - г-н Георги Георгиев.
За първи път тази година СИХРЕ се проведе паралелно със специализираните хранителни изложения, как се отрази това на представянето на индустрията и на посещаемостта?
Георги Георгиев: Много сме доволни от решението на Агенция БУЛГАРРЕКЛАМА, СИХРЕ да бъде проведено паралелно със специализираните хранителни изложения, тъй като това съвпада напълно с дългогодишното становище на ръководсвото на на ХоРеКа по този въпрос. Шестте зали на изложбения център бяха достатъчно запълнени и това се отрази положително и увеличи ефекта за изложителите и за потребителите на продукти и услуги в сектора ХоРеКа. Посещаемостта на изложбите също беше сравнително висока. Смятаме, че по този начин индустрията бе представена по един много по-полезен и атрактивен за потребителите начин. Мисля, че посетителите, свързани с ХоРеКа сектора, имаха прекрасна възможност да се запознаят с актуалното състояние на пазара на храни, напитки и оборудване на едно място, както и да получат свежи бизнес идеи от съответните доставчици.
За поддържане на конкурентна среда и с продължителното нарастване на туристическия сектор е необходимо наличието на персонал с подходяща квалификация, информация и качество на услугите, развитие и нови технологии. Какво прави Национална асоциация ХОРЕКА в тази насока и как подпомага своите членове?
Г.Г.: ХоРеКа отчита необходимостта от кадри с подходяща квалификация за туристическия сектор, но аз мога да говоря за кадрите в бранша за оборудване и по-специално в технологизирането и оборудването на заведенията за хранене и развлечения, което е от съществено значение за качеството на туристическото обслужване. Ръководството на Асоциацията вече повдигна въпроса и с готовност ще съдейства да бъде изяснен и решен казусът с кадрите, подготвяни в Университета за хранителни технологии, които в момента имат проблем с получаването на правоспособност (лиценз) за технологично проектиране на обекти за хранене и развлечения от Камарата на инженерите в инвестиционното проектиране.
ХОРЕКА секторът е много чувствителен към бизнес цикли (туристически сезони) и към политически събития. След приключването на летния туристически сезон се изговори много за нивото на обслужване в България, за спекулации и некачествени услуги. На прага сме на зимния сезон, каква оценка ще дадете Вие, поглеждайки назад към лятото, и бихте ли направили прогноза?
Г.Г.: Надявам се качеството на туристическото обслужване да продължи да се развива в положителна посока. Национална асоциация Хорека подкрепя усилията на Българската агенция по безопасност на храните и одобрява предложенията за изменение на Наредбата за категоризация на средствата за подслон, местата за настаняване и заведенията за хранене и развлечения, както и изискванията, свързани с обектите, предлагащи системата all inclusive – сградният фонд и оборудването на кухнята да отговарят на капацитета на търговската зала и предлагания асортимент в обекта. Ако тези препоръки бъдат изпълнени, със сигурност качеството на туристическото обслужване ще се подобри значително. Една положителна стъпка в посока на по-качествено обслужване беше приемането на забраната за тютюнопушене в заведенията, което подобри като цяло атмосферата и създаде много по-добра обстановка за хранене и по-добро оценяване на предлаганите храни. Смятам, че всички ние, които работим в ХОРЕКА сектора, като потребители и част от това общество носим своята социална отговорност да предлагаме висококачествени стоки и услуги и да имаме грижата за собственото ни и на нашите деца здраве.
На церемония в Интер Експо Център Българската стопанска камара връчи дипломи и юбилеен знак на свои членове от ХОРЕКА сектора за цялостна дейност и постигнати резултати, а вие кого бихте отличили и какво бихте пожелали на всички в този сектор за предстоящата година?
Г.Г.: За първи път на специализираното изложение СИХРЕ Българската стопанска камара връчи на членове на Асоциацията своите отличия – диплом и юбилеен знак . Фирмите АБ ТЕРМ И БРИСТ-ХМ заслужено получиха отличията, тъй като полагат големи усилия за усвояване и прилагане на иновативни технологии в произвежданите от тях продукти, а като производители и износители заслужават адмирации за тези техни усилия. Пожелавам на всички колеги позитивизъм, който да им помогне да посрещнат предизвикателствата на пазара, както и, разбира се, успех.
г-н Георги Георгиев, председател на Националната асоциация ХоРеКа в България с равносметка за силното представяне на индустрията в отминалото изложение и за перспективите пред бранша в започващия зимен туристически сезон. В началото на ноември Интер Експо Център – София, концентрира срещи и демонстрации на нови продукти и услуги в сферите на храните, напитките, хотелското и ресторантьорското оборудване. 12-ото издание на СИХРЕ (над 63 директни изложители) се проведе паралелно с международните изложби МЕСОМАНИЯ, СВЕТЪТ НА МЛЯКОТО, БУЛПЕК, САЛОН НА ВИНОТО и ИНТЕРФУД & ДРИНК (240 директни изложители). За развитието на сектора, за добрите практики и решения разговаряме с председател на ХоРеКа Асоциацията в България - г-н Георги Георгиев.
За първи път тази година СИХРЕ се проведе паралелно със специализираните хранителни изложения, как се отрази това на представянето на индустрията и на посещаемостта?
Георги Георгиев: Много сме доволни от решението на Агенция БУЛГАРРЕКЛАМА, СИХРЕ да бъде проведено паралелно със специализираните хранителни изложения, тъй като това съвпада напълно с дългогодишното становище на ръководсвото на на ХоРеКа по този въпрос. Шестте зали на изложбения център бяха достатъчно запълнени и това се отрази положително и увеличи ефекта за изложителите и за потребителите на продукти и услуги в сектора ХоРеКа. Посещаемостта на изложбите също беше сравнително висока. Смятаме, че по този начин индустрията бе представена по един много по-полезен и атрактивен за потребителите начин. Мисля, че посетителите, свързани с ХоРеКа сектора, имаха прекрасна възможност да се запознаят с актуалното състояние на пазара на храни, напитки и оборудване на едно място, както и да получат свежи бизнес идеи от съответните доставчици.
За поддържане на конкурентна среда и с продължителното нарастване на туристическия сектор е необходимо наличието на персонал с подходяща квалификация, информация и качество на услугите, развитие и нови технологии. Какво прави Национална асоциация ХОРЕКА в тази насока и как подпомага своите членове?
Г.Г.: ХоРеКа отчита необходимостта от кадри с подходяща квалификация за туристическия сектор, но аз мога да говоря за кадрите в бранша за оборудване и по-специално в технологизирането и оборудването на заведенията за хранене и развлечения, което е от съществено значение за качеството на туристическото обслужване. Ръководството на Асоциацията вече повдигна въпроса и с готовност ще съдейства да бъде изяснен и решен казусът с кадрите, подготвяни в Университета за хранителни технологии, които в момента имат проблем с получаването на правоспособност (лиценз) за технологично проектиране на обекти за хранене и развлечения от Камарата на инженерите в инвестиционното проектиране.
ХОРЕКА секторът е много чувствителен към бизнес цикли (туристически сезони) и към политически събития. След приключването на летния туристически сезон се изговори много за нивото на обслужване в България, за спекулации и некачествени услуги. На прага сме на зимния сезон, каква оценка ще дадете Вие, поглеждайки назад към лятото, и бихте ли направили прогноза?
Г.Г.: Надявам се качеството на туристическото обслужване да продължи да се развива в положителна посока. Национална асоциация Хорека подкрепя усилията на Българската агенция по безопасност на храните и одобрява предложенията за изменение на Наредбата за категоризация на средствата за подслон, местата за настаняване и заведенията за хранене и развлечения, както и изискванията, свързани с обектите, предлагащи системата all inclusive – сградният фонд и оборудването на кухнята да отговарят на капацитета на търговската зала и предлагания асортимент в обекта. Ако тези препоръки бъдат изпълнени, със сигурност качеството на туристическото обслужване ще се подобри значително. Една положителна стъпка в посока на по-качествено обслужване беше приемането на забраната за тютюнопушене в заведенията, което подобри като цяло атмосферата и създаде много по-добра обстановка за хранене и по-добро оценяване на предлаганите храни. Смятам, че всички ние, които работим в ХОРЕКА сектора, като потребители и част от това общество носим своята социална отговорност да предлагаме висококачествени стоки и услуги и да имаме грижата за собственото ни и на нашите деца здраве.
На церемония в Интер Експо Център Българската стопанска камара връчи дипломи и юбилеен знак на свои членове от ХОРЕКА сектора за цялостна дейност и постигнати резултати, а вие кого бихте отличили и какво бихте пожелали на всички в този сектор за предстоящата година?
Г.Г.: За първи път на специализираното изложение СИХРЕ Българската стопанска камара връчи на членове на Асоциацията своите отличия – диплом и юбилеен знак . Фирмите АБ ТЕРМ И БРИСТ-ХМ заслужено получиха отличията, тъй като полагат големи усилия за усвояване и прилагане на иновативни технологии в произвежданите от тях продукти, а като производители и износители заслужават адмирации за тези техни усилия. Пожелавам на всички колеги позитивизъм, който да им помогне да посрещнат предизвикателствата на пазара, както и, разбира се, успех.